رؤية


تسعى إدارة 6أكتوبر التعليمية للنهوض بنظام التعليم قبل الجامعي لتحقيق أكبر قدر من الاتاحة والاستيعاب، من خلال نظام تعليمي عالى الجودة، بهدف بناء المواطن المصري وفقاً لمنظومة القيم الحضارية والإنسانية بنظام لامركزي يعتمد على المشاركة المجتمعية الفاعلة والمنتجة.

أغنية علمونا فى مدرستنا 2012




عمرو مصطفى يستعين بالصاعقة وأولاده فى أغنية "علمونا فى مدرستنا


من ألحان عمرو مصطفى وكلمات تامر حسين، وتوزيع gergo&gaber، تم طرح أغنية بعنوان "علمونا فى مدرستنا"، من غناء مجموعة من الأطفال يرتدون الزى العسكرى، وتعلو وجههم الابتسامة.

وصرح الملحن والمطرب عمرو مصطفى أن هذه الأغنية هى فكرة ومشروع شرع فى تنفيذهما منذ عام 2009، وهى بداية لسلسلة من الأغنيات التى تهدف إلى الحفاظ على الدين والانتماء والاحترام والمسئولية، كما صرح عمرو، مضيفاً أنه سعيد بمشاركة سلمى وعبدالله أولاده فى الكليب، وتبدأ الأغنية باللغة الإنجليزية بكلمات تقولa message from the" Egyptian children to all the world"، وقد تم تصوير الأغنية فيديو كليب من إخراج هانى حمدى ومدير تصوير عمرو الشندويلى، وتمثيل وغناء مجموعة من الأطفال يغنون فى حب مصر، ويقولون: "علمونا فى مدرستنا إزاى نحبها.. نخاف عليها طول حياتنا ونحمى أرضها.. فهمنا يعنى إيه بلادى تحية العلم ننادى.. لك حبى وفؤادى بنحبك يا مصر".


ويظهر الكليب الأطفال، وهم يمارسون حياتهم الطبيعية كأطفال فى المدارس، وفى نفس الوقت ينتقل الكليب مشاهد أخرى تظهر الأطفال، وهم جنود يرتدون الزى العسكرى، ويقومون بتدريبات عسكرية وسط النيران والدبابات والطائرات دفاعا عن أرضهم ووطنهم، ومشاهد أخرى تظهرهم أطباء وأبطالا فى الرياضة يرفعون اسم بلدهم عاليا، وفى نهاية الكليب تم توجيه شكر خاص لقوات الصاعقة والقوات الجوية، بالإضافة إلى تنويه أن كل الأسلحة التى تم استخدامها فى العمل غير حقيقية، وتم تجهيزها خصيصا للتصوير والعمل ككل من إنتاج مركز بلدنا للدراسات للتنمية.

كلمات الأغنية
***********************
" علمونا فى مدرستنا ازاى نحبها نخاف عليها طول حياتنا ونحمى ارضها
فهمنا يعنى ايه بلادى تحية العلم ننادى لكى حبى و فؤادى بنحبك يامصر
احنا اللى هنحافظ عليها نبنى مستنقبلنا فيها هنعليها ونعلى بيها ونشيل اسم مصر
علمونا فى مدرستنا ازاى نحبها نخاف عليها طول حياتنا ونحمى ارضها
فهمنا يعنى ايه بلادى تحية العلم ننادى لكى حبى و فؤادى بنحبك يامصر
احنا اللى هنحافظ عليها نبنى مستنقبلنا فيها هنعليها ونعلى بيها ونشيل اسم مصر
علمونا ان احنا واحد كلنا مصريين
احنا لينا رب واحد مهما اختلف الدين
هنحب بعض مهما يجرا واللى عندوا فينا فكره للبلادى  تبقى بكره هيقولوا ده ابن مصر
احنا اللى هنحافظ عليها نبنى مستقبلنا فيها هنعليها ونعلى فيها ونشيل اسم مصر
انا هبقى جندى من جنودها وهحمى ارضها لو عايزه منى عمرى كلوا تحت امرها
فهمنا يعنى ايه بلادى تحية العلم ننادى لكى حبى و فؤادى بنحبك يامصر
احنا اللى هنحافظ عليها نبنى مستقبلنا فيها هنعليها ونعلى فيها ونشيل اسم مصر . "